tiistai 12. toukokuuta 2026

Virkistävä kevätsade



Tätä kevätsadetta on odotettu kuin kuuta nousevaa. Eilen iltapäivällä taivas vihdoin " aukeni" ja vettä satoi kaatamalla. Äkkiä lainehtivat piha ja pihatie.

Sadepisarat pomppivat villisti pudotessaan terassilaudoille. Routaiseen maahan syntyi äkkiä lätäköitä ja minun mieleni teki vetää saappaat jalkaan ja lähteä vetämään saappaan kärjellä pieniä noroja yhdistämään lätäkön toiseensa, kuten tein lapsena ja joskus aikuisenakin.

En viitsinyt, sillä sade oli armottoman rankkaa. 

Äkkiä taivaalle ilmestyi kaksi sateenkaarta. Kaarien molemmat päät putosivat mäntymetsän taakse suolle. Olisin voinut valita kumman sateenkaaren päistä tahansa ja lähteä aarretta etsimään. Siitä olisi ollut kuitenkin liiaksi vaivaa, joten tyydyin vain katselemaan. 

Huomaan jo toistamiseen laiskistuneeni, eikä siitä pitemmän päälle hyvää seuraa.


Sade söi viimeisiä lumikasoja ahneesti. Silti lunta on yhä siellä täällä. Eilen lakaisin pation kuusesta varisseista oksista ja neulasista. Jätin kalusteet vielä vajaan, sillä ilmat eivät ole lämmenneet niin paljon, että voisi istuskella kevättä kuuntelemassa patiotuolilla.


Ennen sadetta kävelin mutkan järvellä. 
Oikaisin peltosaran poikki vilkaistakseni, joko sammakot pitävät kosiokurnutuksiaan mutavedessä. Liikettä siellä oli, mutta hiljenivät askelteni lähestyessä ojapenkkaa. Petyin. sillä kuvittelin hiipiväni niin hiljaa, etteivät olisi häiriintyneet.
Järvi oli tyyni, mutta ei hiljainen. Vesilinnut olivat kovasti äänessä. Harmikseni en tunnista niitä. 

Kevät keväältä järvellä pesivä joutsenpari oli  parhaillaan ruokaa etsimässä, mutta liian kaukana saadakseni kunnon kuvaa pariskunnasta. Ne tulivat tänä keväänä aikaisin. Järvi oli ojansuuta lukuun ottamatta vielä jäässä ja ne joutuivat lentämään päivittään naapurijärvelle lounastamaan. Moikkaavat ohi lentäessään.

Sataa tihuuttaa parhaillaan ja asteita on +6. Taivas on harmaa ja puut seisovat vakaina vesilastissaan. Ei kovin keväistä. 
Kuvasin koivuja. Hiirenkorvia ei ole vieläkään, sillä toukokuu jatkuu kovin viileänä, mutta toiveissa on saada lämmin kesäkuu.


Muuttolinnut ovat tulleet muut, paitsi haarapääskynen ja käki!  Toissapäivänä näin västäräkin, oikeastaan kaksi.
Pihapönttöjen varauksista käydään parhaillaan kiivasta taistelua. Kirjosiepot tullessaan hätistivät  talitiaiset matkoihinsa, enkä minä sille mitään voinut. Katselin vierestä vaan ja pahoittelin talitinttien puolesta.

Toukokuu on toukokuu ja toivon kulkevani katiskoillakin, ennen kuin kesässä ollaan. Tuuliset päivät ovat estäneet lähtemästä soutamaan järven yli. 

Hyvää toukokuuta!

24 kommenttia:

  1. Täälläkin alkoi juuri sataa, ei mitenkään rankasti. Ehdin juuri kirjastosta kotiin kastumatta.
    Onkin ollut kuivaa. Toivottavasti jaksaisi sataa nyt jonkin verran.
    Syreenit alkavat puhjeta kukkaan täällä.

    Purojen tekeminen lätäköistä on hauskaa puuhaa, voisin tehdä sitä vieläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksesi et kastunut, vai onko parempi todeta, onneksi kirjat eivät kastuneet!
      Voisin taas tehdä puroja, sillä pihassa virtaa isot vedet! On satanut koko päivän. Kyllä nyt viimeiset lumet saavat kyytiä ja vihreys lisääntyy vauhdilla.
      Täällä sireenit ja tuomet kukkivat kesäkuussa vasta.

      Poista
  2. Upeita kuvia taas, varsinkin tuo ylimmäinen. Meillä roikkuivat eilen taivaalla komeat tummat sadepilvet. Ne antoivat uskoa jostain suuremmasta. Hui hai, muutama säälittävä pisara tuli. Sama toistui tänään, ilman komeita pilviä. Luonto huutaa vettä, ehkä sitä kohta tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vettä, vettä huusi luonto myös täällä. Nyt se on saanut sitä runsaasti. Routa estää vettä vielä imeytymästä maahan, joten kaikkialla virtaa. Hyvä näin Suon samaa iloa sinnekin päin.
      Kiitos kuvakehusta. Tuota kuvaa ottaessani kastuin.

      Poista
  3. Onpa kauniit sateenkaaret! Minäkin olen tehnyt puroja vielä aikuisenakin, se on tosi hauskaa.
    Täällä tuli tihkusadetta kun ajelin naapurikunnasta kotiin. Odotin oikein kunnon sadetta, vaan ei tullut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Sateenkaari tai oikeastaan ne molemmat viipyivät kauan taivaalla. Aina ei niitä ehdi kuvata, kun jo häipyvät.
      Ehkä olet jo saanut kunnon kevätsateen. Täällä ainakin on satanut päivän tauon jälkeen tänään aamusta iltaan. Sadevesileikit kuuluvat kesään.

      Poista
  4. Meillä myös on nyt saatu sadetta ja se on tosi hyvä. Eilen kuulin ensimmäisen kerran pääskytyksien sirkutusta, eli nyt taitaa kesä olla ihan nurkan takana.
    Ihanaa kevätkesää sinne pohjoisemmaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kevät edistyäkseen kaipaa vettä. Uskon, että kevät saa aimo buustin kaikkialla, missä nyt on satanut.
      Meidän kesälinnuista puuttuvat vielä pääskyset ja käki. Västäräkin tulivat viikon alussa.
      Kiitos, hyvältä alkaa näyttää meidänkin keväämme. Sinä olet jo kutakuinkin kesää vastaan ottamassa.

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Juu, mutta ne vähätkin ovat tämän sadepäivän aikana hävinneet. Siis simmottos on käynyt.

      Poista
  6. Niin on täällä meilläkin nyt saatu hiukan sadetta. Se on ihanaa mutta vähän vielä ottaisin lisääkin. Näin kuivaa kesättä en pitkän elämäni aikaan muista. Nyt kun aamulla ulos oven avasi tuli kevään voimakas tuoksu ja kuolleen näköinen pihanurmi vihersi niin kauniisti, valtava on vedesn voima.
    Oikein hyvää kevään jatkoa sinne sinun kevääseesi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sade tekee kuivan jakson jälkeen ihmeitä. Samaa totean, ettei ole muistissa tämmöistä kevään kuivuutta. Innoissani odotan huomisaamua, joko täälläkin olisi uusi ja odotettu tuoksu vastassa aamuvirkkua. Näemmä, jonkun verran kevääni on jäljessä sinun keväästäsi.
      Kohtahan me kaikki koko maassa eletään kesää ja nautitaan toivottavasti sen ihanuudesta.

      Poista
  7. Saitte lopultakin sadetta - meillä sitä odotellaan edelleen. Virkistävä sadekuva. Kun maa on kuivaa, se ei tosiaan vedä vaan valuu pois. Jospa maa imisi kuitenkin jotain ja pystyisi hyödyntämään kosteuden.


    Ihana tuo sinulla herännyt ajatus kaivaa kengänkärjellä puroja...

    Kaksi sateenkaarta! Kultaahan siellä päässä voisi olla, mutta kaukana! Sinulla on oma kulta kotona, joten sen kuin astut sisälle taloon.

    Kevät on tullut Karsikonperälle, ja kohta se antaa tietä kesälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin kävi ja reippaasti vettä on tullutkin. Ei paha, pikemminkin kova sade piiskasi routaa sulamaan. Enää en ikkunasta katsoen näe lunta, mutta pohjoisen puolella aurauskasoja on yhä.
      Huomaanpa ilokseni, että meillä monilla on kiva tapa leikkiä sateella tai sen jälkeen pikku puroja vedelleen ja katsella veden virtausta.
      kaksittain näkyi sateenkaaria, toinen heikompana, mutta molemmat näkyivät melko pitkään. Ihan oikeasti olen joskus juossut etsimään sateenkaaren päätä. Karkuunhan se koko ajan meni. Totta, oma kultani hymähteli ja toppuuteli minua kastelemasta itseäni, kun hypin pihassa kastumassa.
      Kevät otti todella harppauksen kesää tavoitellen.

      Poista
  8. Eloisan herttaisesti taas kuvailet ympäristöä 💚 Meillä on satanut parina yönä, mikä tekee ihmeitä luonnolle, mutta ei mitään noin spektaakkelimaisia sateita kuin teillä.
    Nyt ei selviä olisiko löytynyt aarre, mutta toisaalta jos on elämäänsä tyytyväinen, mitä sitä rikkauksia tavoittelemaan? 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Hento maltillinen kevätsade onkin hyvä, kun maa on jo sulanut ja imee vettä. Sinun puutarhassasi on pitkään ollut kukkasia. Varmasti pian täälläkin.
      Aivan joka sateella tai sen jälkeen ei sateenkaria näe. Ehkä sen näkeminen innostaa myös kuvaamaan.
      Eipä sateekaarenpään aarretta kukaan löydä. Kuka lienee keksinyt ajatuksen aarteesta.

      Poista
  9. Vettä on meilläkin nyt satanut, onneksi. Kyllä luonto olikin jo tosi kuivaa ja ihmiset polttivat silti risuja pihoissaan, siitä ei hyvä seurannut. Komeita sateenkaaria! Ehkäpä löydät kesällä sateenkaaren päästä aarteen, muuraimia, suon kultaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä olen, että onneksi satoi. Kyllä täälläkin risuja sekä kulottuneita nurmia poltettiin, mutta itse rohkene moiseen ruveta.
      Kiitos kuvakehusta. Ehkäpä tämä toukokuun alun koleus siirti hillan kukintoa parempaan aikaan. Nyt näyttää tilanne paremmalta. Silti kukinta-aikaan hallanuhka ja rankkasateet tuhoaisivat kukinnan, samoin kaikkoaisivat myös pölyttäjät. Aika näyttää.

      Poista
  10. Kuvista voi aistia metsän tuoksun. Hieno sateenkaari!
    Täällä on tosi kuivaa. Tänään tosin vähän satelee näin aamusta. Iloitsen puolestanne, kun teillä lehtien puhkeaminen on vielä tulossa. Se on aina kaunis näky. Täällä nyt lehtiä ja tuomet aloittaneet kukintansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metsä tosiaan tuoksuu , varsinkin sateen jälkeen. Kiitos kuvakehusta.. Olet oikeassa, koivunlehtien juuri pieninä puhjettua ja maassa hentoisesti laikuittain näkyvä vihreä tuntuu ihmeellisen upealta.
      Tuomesta minä pidän, kukkiessaan kaunis aj tuoksuva. Istutin vuosi sitten kaksi tuomea omaan "arboreettumiini"

      Poista
  11. Kiitos upeasta luontoraportista sieltä Karsikonperältä. Olet onnistunut myös vangitsemaan upean sateenkaaren. Meillä Espoossa on ollut toukokuussa vain muutama hieman sateinen päivä. Luonto on puhjennut todella loistoonsa ja joka puolella vihertää sekä maasta työntyy esiin uusia versoja. Laulujoutsenet - Suomen kansallislinnut - ovat upeita ja itse onnistuin näkemäään niitä pellolla peräti viisi ruokailemassa toissapäivänä. Olivat niin keskittyneitä ruokailemaan ettei edes ohimenevät autot tuntuneet heitä häiritsevän. Västäräkin näin jo pari viikkoa sitten keikuttelemassa pyrstöään pihamaalla tuttuun tapaan mutta pääskyjä ei ole vielä näkynyt. Meillä parvekkeella neljä mustarastaan poikasta kasvaa ja kehittyy. Emot kantavat niille ruokaa koko ajan. Ovat kyllä suloisia ja olen onnenpekka kun tämä on jo 8.pesä meidän parvekkeella. Tosin vain 2020 viisi poikasta lensi pesästä maailmalle koska kaikki muut pesät on ryöstetty/tuhottu variksen, harakan tai oravan toimesta. Mukavaa viikonvaihdetta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luonto heräilee täällä vasta talviunestaan. On niin paljon nähtävää ja koettavaa. Varsinkin viime päivien raskaat sateet ovat edistäneet kevään tuloa. ehkä sinun minun kevään välillä on parhaillaan 2-3 viikon ero, mutta kiritään kokoajan sitä kiinni. Meidän lähijärvellä asuu laulujoutsenpari, ovat ilmeisesti paikkauskollisia, kun aina palaavat ja samaa reittiä isommille ruoka-apajille lentävät pihamme yli aina tervehtien. Arkoja ovat kyllä, eivät ole tottuneet ihmisiin, kuten siellä.
      Ihanaa, miten kivaa seurattavaa sinulla on, kunpa säästyisivät tällä kertaa oravilta ja ahneilta harakoilta.
      Kiitos, myös sinulle!

      Poista
  12. Miten hieno tunnelmainen teksti, ja upeita kuvia! Kiitos tästä rentoutushetkestä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Minusta tuntuu, että iso osa ilosta on minunkin puolellani.

      Poista